Lopende projecten
Op deze pagina vindt u een overzicht van een aantal lopende projecten rondom de integratie van ict in het onderwijs.
ICT-integratie in het basisonderwijs in Twente en Gent
Onderzoekers: J.M. (Joke) Voogt, Universiteit Twente, j.m.voogt[@]utwente.nl; P.H.G. (Petra) Fisser, Universiteit Twente, p.h.g.fisser[@]utwente.nl; J. (Jo) Tondeur, Universiteit Gent, jo.tondeur[@]ugent.be
De Universiteit Gent en de Universiteit Twente werken gezamenlijk aan een project over ict-integratie in het basisonderwijs. De nadruk ligt hierbij op het beschrijven en ontwikkelen van TPACK competenties van leraren en leraren in opleiding. In het kader van dit project zal onderzocht worden wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van TPACK voor ict-integratie binnen het basisonderwijs. Daarnaast zal onderzocht worden welke successen en knelpunten worden aangetroffen in de huidige professionele ontwikkeling van leraren gerelateerd aan ict-integratie. Ook zullen de huidige TPACK-competenties van (toekomstige) leraren en de behoeften die zij hebben met betrekking tot het ontwikkelen van deze competenties in kaart gebracht worden. Eveneens zullen de mogelijkheden onderzocht worden van docentontwerpteams voor de ontwikkeling van de TPACK-competenties van leraren.
Daarnaast wordt in deze studie onderzocht wat de huidige TPACK-competenties zijn van leraren in opleiding. Om de huidige TPACK-competenties in kaart te brengen, wordt de TPACK vragenlijst afgenomen en zullen focusgroep interviews met pabo-studenten plaatsvinden.
De Universiteit Gent en de Universiteit Twente werken gezamenlijk aan een project over ict-integratie in het basisonderwijs. De nadruk ligt hierbij op het beschrijven en ontwikkelen van TPACK competenties van leraren en leraren in opleiding. In het kader van dit project zal onderzocht worden wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van TPACK voor ict-integratie binnen het basisonderwijs. Daarnaast zal onderzocht worden welke successen en knelpunten worden aangetroffen in de huidige professionele ontwikkeling van leraren gerelateerd aan ict-integratie. Ook zullen de huidige TPACK-competenties van (toekomstige) leraren en de behoeften die zij hebben met betrekking tot het ontwikkelen van deze competenties in kaart gebracht worden. Eveneens zullen de mogelijkheden onderzocht worden van docentontwerpteams voor de ontwikkeling van de TPACK-competenties van leraren.
Daarnaast wordt in deze studie onderzocht wat de huidige TPACK-competenties zijn van leraren in opleiding. Om de huidige TPACK-competenties in kaart te brengen, wordt de TPACK vragenlijst afgenomen en zullen focusgroep interviews met pabo-studenten plaatsvinden.
Twente's got Talent, ict-integratie in het basis- en voortgezet onderwijs
Onderzoekers: P.H.G. (Petra) Fisser, Universiteit Twente, p.h.g.fisser[@]utwente.nl; B.J.B. (Bart) Ormel, Universiteit Twente, b.j.b.ormel [@]utwente.nl; C.H. (Chantal) Velthuis, Hogeschool Edith Stein, chantal.velthuis[@]edith.nl
Twente’s got Talent (TgT) is een project van basisscholen, voortgezet onderwijs en hoger onderwijsinstellingen in de regio Oost-Nederland. Zij werken samen om natuur- en techniekonderwijs een nieuwe impuls te geven door de ontwikkeling van lesmodules en door professionalisering van docenten. In het bijzonder is er aandacht voor het primair onderwijs, omdat daar de basis voor interesse in natuur en techniek al wordt gelegd.
In TgT wordt op een innovatieve manier aan de projectdoelstellingen gewerkt: docentontwerpteams werken onder deskundige begeleiding aan nieuwe modules natuur- en techniekonderwijs. Daardoor is professionalisering verweven met de ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen en sluit het te ontwikkelen materiaal goed aan bij de eigen schoolcontext. ICT speelt in het project een belangrijke rol. Met ict kunnen scholen de wereld van natuur en techniek effectief de school binnen halen, waardoor de effectiviteit van fysieke kennismaking met de praktijk – die natuurlijk moet blijven – wordt vergroot. Op het gebied van natuur- en techniekonderwijs is echter nog niet veel digitaal materiaal beschikbaar en hier wil het project Twente’s got Talent op inspelen en scholen bij ondersteunen.
In een van de deelprojecten van TgT worden modules natuur en/of techniek voor de bovenbouw van het basisonderwijs ontwikkeld, waarbij het materiaal (onder andere) geschikt is voor digiborden, digitaal beschikbaar is voor andere scholen en digitaal aangevuld kan worden door andere scholen.
Daarnaast wordt door een aantal scholen een “overgangscurriculum” ontwikkeld, waarbij docenten van po- en vo-scholen in het kader van natuur en techniek zowel face-to-face als online samenwerken aan de ontwikkeling van een thematisch of projectmatig onderwerp. Ook in de onderwijsuitvoering is het de bedoeling dat leerlingen van de beide schooltypen zowel face-to-face als online samenwerken aan het thema of project.
De precieze omvang en inhoud wordt per school bepaald, aan de hand van de visie en de behoefte van de school. Het werken aan de modules natuur en/of techniek vindt plaats in docentontwerpteams, een groep docenten die gezamenlijk werken aan de vernieuwing van hun onderwijs. De teams worden daarbij ondersteund door vakdidactici, onderwijskundigen en pabostudenten.
Twente’s got Talent (TgT) is een project van basisscholen, voortgezet onderwijs en hoger onderwijsinstellingen in de regio Oost-Nederland. Zij werken samen om natuur- en techniekonderwijs een nieuwe impuls te geven door de ontwikkeling van lesmodules en door professionalisering van docenten. In het bijzonder is er aandacht voor het primair onderwijs, omdat daar de basis voor interesse in natuur en techniek al wordt gelegd.
In TgT wordt op een innovatieve manier aan de projectdoelstellingen gewerkt: docentontwerpteams werken onder deskundige begeleiding aan nieuwe modules natuur- en techniekonderwijs. Daardoor is professionalisering verweven met de ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen en sluit het te ontwikkelen materiaal goed aan bij de eigen schoolcontext. ICT speelt in het project een belangrijke rol. Met ict kunnen scholen de wereld van natuur en techniek effectief de school binnen halen, waardoor de effectiviteit van fysieke kennismaking met de praktijk – die natuurlijk moet blijven – wordt vergroot. Op het gebied van natuur- en techniekonderwijs is echter nog niet veel digitaal materiaal beschikbaar en hier wil het project Twente’s got Talent op inspelen en scholen bij ondersteunen.
In een van de deelprojecten van TgT worden modules natuur en/of techniek voor de bovenbouw van het basisonderwijs ontwikkeld, waarbij het materiaal (onder andere) geschikt is voor digiborden, digitaal beschikbaar is voor andere scholen en digitaal aangevuld kan worden door andere scholen.
Daarnaast wordt door een aantal scholen een “overgangscurriculum” ontwikkeld, waarbij docenten van po- en vo-scholen in het kader van natuur en techniek zowel face-to-face als online samenwerken aan de ontwikkeling van een thematisch of projectmatig onderwerp. Ook in de onderwijsuitvoering is het de bedoeling dat leerlingen van de beide schooltypen zowel face-to-face als online samenwerken aan het thema of project.
De precieze omvang en inhoud wordt per school bepaald, aan de hand van de visie en de behoefte van de school. Het werken aan de modules natuur en/of techniek vindt plaats in docentontwerpteams, een groep docenten die gezamenlijk werken aan de vernieuwing van hun onderwijs. De teams worden daarbij ondersteund door vakdidactici, onderwijskundigen en pabostudenten.