Onderzoeker: Douglas Agyei
Begeleiding: prof. dr. J.M. (Joke) Voogt & prof. dr. J.M. (Jules) Pieters
Proefschrift: Preparation of pre-service teachers in Ghana to integrate information and communication technology in teaching mathematics
(Het opleiden van docenten in opleiding in de integratie van informatie en communicatie technologie in het wiskunde onderwijs in Ghana)
De studie richtte zich op het verbeteren van scholingsarrangementen waarin pre-service docenten collaboratief ICT-ondersteunde lesmaterialen ontwerpen en gebruiken. De centrale onderzoeksvraag luidde: Hoe moet collaboratief ontwerpen in ontwerpteams worden toegepast in de lerarenopleiding om toekomstige wiskundedocenten zodanig op te leiden dat ze ICT zullen integreren in hun toekomstige lessen?
Artikel: Developing TPACK around the world: Probing the framework even as we apply it
Artikel: Determining Teachers’ TPACK through observations and self-report data
Onderzoeker: Ayoub Kafyulilo
Begeleiding: dr. P.H.G. (Petra) Fisser, prof. dr. J.M. (Joke) Voogt & prof. dr. J.M. (Jules) Pieters
Proefschrift: Collaborative design in teams to develop science and mathematics teachers' technology integration knowledge and skills
Dit onderzoek is verricht binnen een docentenopleiding in Tanzania (Dar-es-salaam University College of Education). In het kader van dit onderzoek is onderzocht wat het beginniveau m.b.t. TPACK was van docenten in opleiding. Daarnaast is een cursus ontworpen waarin docenten in opleiding een introductie kregen op TPACK en waarin ze zelf een les moesten ontwerpen op basis van TPACK. De docenten in opleiding moesten deze lessen aan medestudenten presenteren en samen discussiëren in hoeverre TPACK terugkwam in de ontworpen les. Er is onderzocht hoe deze cursus toekomstige docenten heeft geholpen in het verwerven van TPACK.
Artikel: TPACK development in teacher design teams: assessing the teachers’ perceived and observed knowledge
Artikel: Developing TPACK around the world: Probing the framework even as we apply it